خیابان ویلا , راسته صنایع دستی فروشان تهران

از مینا كاری های اصفهان گرفته تا فیروزه نیشابور و سفال همدان، در میان مغازه های راسته خیابان استاد نجات اللهی یا همان ویلای سابق پیدا می شود. در مغازه های صنایع دستی فروشی این خیابان هر آنچه از هنر دست هنرمندان استان های كشور بخواهید پیدا می كنید.با این حال اگر هوس كرده اید كه یك گلیم سنتی دستباف در خانه داشته باشید، فكر رفتن به اردبیل یا كرمان را از سرتان بیرون كنید و فقط به اینجا بیایید. با قدم زدن در میان مغازه های این راسته می توانید بازار گردی در بازارهای سنتی ایران را تجربه كنید.در این شماره تلاش كرده ایم تا شما را با چند و چون این راسته آشنا كنیم.

درست است كه نام فعلی خیابان، استاد نجات اللهی است اما هنوز هم این خیابان را به نام قدیم آن؛ یعنی خیابان ویلا می شناسند.این خیابان از جنوب به خیابان انقلاب و از شمال به خیابان كریمخان زند منتهی می شود. اگر می خواهید با مترو خودتان را به ویلا برسانید می توانید در ایستگاه هفت تیر از مترو پیاده شوید و با ماشین هایی كه از میدان هفت تیر به سمت میدان ولیعصر می روند، همسفر شده و نرسیده به ولیعصر سر خیابان ویلا پیاده شوید.در این صورت می توانید تماشای مغازه ها را از شمالی ترین قسمت خیابان ویلا آغاز كنید. همچنین می توانید در ایستگاه میدان فردوسی از قطار پیاده شوید و فاصله مترو تا خیابان ویلا را قدم بزنید. حالا می توانید خیابان ویلا را رو به بالا بروید و مغازه های صنایع دستی فروشی را نگاه كنید اما چون تجمع مغازه ها در قسمت جنوبی خیابان كمتر است، می توانید سوار تاكسی و در تقاطع خیابان طالقانی از ماشین پیاده شوید.هر چند این مسیر از تقاطع ویلا و خیابان انقلاب تا تقاطع ویلا و طالقانی چندان هم طولانی نیست. حالا كه موقعیت كلی محل این مغازه ها برای تان مشخص شد می توانید تصمیم بگیرید كه با ماشین شخصی خودتان به این خیابان بروید.برای این كار می توانید از محدوده میدان هفت تیر یامیدان ولیعصر وارد خیابان كریمخان و سپس خیابان ویلا بشوید. یا اینكه از خیابان انقلاب وارد خیابان ویلا شوید. به هر حال از هر نقطه ای با ماشین شخصی خود وارد این محدوده می شوید باید حواس تان به ساعت طرح ترافیك باشد.

 

راسته صنایع دستی

حدود 30 سالی می شود كه این مغازه ها یكی پس از دیگری در این خیابان شروع به فعالیت و حالا دیگر آن را تبدیل به راسته صنایع دستی فروشی كرده اند.

آقای تعالی یكی از قدیمی ترین مغازه داران این خیابان در مورد تاریخچه این مغازه ها می گوید: «حدود سال 67، زمانی كه اداره صنایع دستی در خیابان ویلا تاسیس شد، نخستین مغازه صنایع دستی فروشی در این خیابان باز شد. بعد از آن هم یكی، دو مغازه دیگر در خیابان طالقانی به كار فروش صنایع دستی مشغول شدند  ولی آنها هم بعدا به خیابان ویلا نقل مكان كردند.به این ترتیب این خیابان با استقبال گردشگرها به شكل فعلی درآمده.»این فروشنده در ادامه توضیحاتش می گوید:«البته همشهری های تهرانی هم برای خرید به این خیابان می آیند اما متأسفانه هنر ایرانی برای خود ایرانیان چندان شناخته شده نیست و باید بگویم كه شاید ارزش هنر دست آنطور كه درخور آن باشد، از طرف برخی از مردم ارزش گذاشته نمی شود.»

 

فیروزه دلربا

ظرف های فیروزه كاری شده مشهد یكی از نخستین چیزهایی است كه در تمام مغازه های این خیابان به چشم می خورد و اتفاقا ظاهری دلربا هم دارند. در روی سطح این ظرف ها قطعات كوچك فیروزه به صورت موزاییك در كنار هم چیده شده اند. با توجه به ارزشمند بودن سنگ فیروزه هرچقدر حجم تراكم فیروزه ها بیشتر باشد، ظرف گران تر خواهد بود. این ظرف ها جزو صنایع دستی استان خراسان شمالی هستند. هر چند در سال های اخیر پای این ظرف های دلربا به بازار اصفهان هم كشیده شده است. لواسانی، صاحب یكی از مغازه ها در مورد ظروف فیروزه كوب می گوید:«پایه و لبه ظرف های فیروزه كوب معمولا از جنس مس هستند. البته ممكن است در میان این ظرف ها، ظرفی هم با پایه برنج یا نقره پیدا شود.» او در مورد اینكه چه فیروزه ای مرغوب تر و ارزشمندتر است، می گوید:«یكی از سؤالاتی كه اغلب مشتری ها درمورد ظرف های فیروزه كوب از ما می كنند این است كه چه فیروزه ای مرغوب تر است، یا مثلا می پرسند چه رنگ فیروزه ای ارزشمندتر است. باید برای تمام خریداران این ظروف، این را توضیح دهیم كه چون قطعات این فیروزه ها روی ظرف خیلی كوچك هستند، نمی توان گفت كه فیروزه به كار رفته در ظرفی ارزشمندتر از ظرف دیگر است.دلیلش هم این است كه ارزش فیروزه براساس تعداد خط و خطوط روی سطح وسیعی از آن سنجیده می شود.حال آنكه برای تهیه این ظرف ها قطعات فیروزه خیلی كوچك می شوند؛ مثلا فیروزه ای كه در ابعاد بالا، سطح صیقلی بدون خط دارد قیمتی است، اما حالا كه روی این ظرف ها حجم متراكمی از فیروزه های ریز در دست داریم، آنچه باعث قیمتی بودن كار می شود نوع فیروزه نیست؛ چرا كه قابل قضاوت نیست. چیزی كه به این ظرف ها ارزش می بخشد حجم فیروزه به كار رفته در هر ظرف است.»

6-1.jpg قیمت ها

همانطور كه توضیح داده شد هر چقدر فیروزه به كار رفته در این ظرف ها بیشتر باشند، ظرف گران تر خواهد شد، اما این را درنظر داشته  باشید كه نباید در فكر پیدا كردن ظرفی با قیمت كمتر از 200 هزار تومان باشید؛ چون مثلا قیمت یك گلدان 16 سانتی متری فیروزه كاری شده حدود 250 هزار تومان است.این قیمت برای یك آینه و شمعدان تا حدود 8 میلیون تومان هم بالا می رود.

 

هنر 5000 ساله

مینا كاری های اصفهان یكی دیگر از اقلامی است كه با تنوع زیاد در مغازه های این راسته پیدا می شود. هنر میناكاری یكی از قدیمی ترین هنرهای دستی ایرانی است كه سابقه ای حدود پنج هزار ساله دارد. میناكاری روی مس در اصفهان شناخته شده ترین میناكاری است  اما گاهی میناكاری های خیلی ظریف و ارزشمندی روی طلا هم انجام می شود كه به عنوان زیورآلات در مغازه های طلافروشی به فروش می رسد و از ارزشمندترین میناكاری ها هم محسوب می شود. در خیابان ویلا می توانید انواع ظروف میناكاری شده را ببینید و با هر بودجه ای كه در اختیار دارید خریداری كنید. یكی از فروشندگان این مغازه ها می گوید:«تشخیص اینكه كدام ظروف میناكاری شده از لحاظ هنر دستی ارزشمندتر است برای عامه مردم كمی سخت است. بنابراین تشخیص تمایز كارها كمی تخصص هنری می خواهد كه البته با كمی دقت و مقایسه برای خود مردم هم قابل تشخیص می شود.» فروشنده این را می گوید و از قفسه پشت سرش دو گلدان كوچك بیرون می آورد و روی میز می گذارد و ادامه می دهد:«تفاوت قیمت این دو گلدان با اینكه هر دو ۱۶ سانتی متر هستند و درنظر اول شاید شبیه هم به نظر برسند، حدود 100 هزار تومان است.یكی از این گلدان ها كار دست یك استادكار معروف اصفهانی یعنی كار استاد اسماعیلی است كه همه هنردوستان این نام را می شناسند.این كار خیلی ظرافت و دقت دارد و ترنج هایی كه روی گلدان نقش زده شده همگی در اندازه و شكل یكسان هستند.» با كمی دقت می توان ادعای این فروشنده را به چشم دید.او در ادامه می گوید:«اگر مردم هنگام خرید این نوع صنایع دستی بودجه خود را افزایش دهند و ارزش هنری كار را در اولویت قرار دهند در واقع از هنر دستی حمایت بیشتری می شود و به مرور شاهد پر شدن بازار از كارهای بی كیفیت نخواهیم بود.»

6-1.jpg قیمت ها

قیمت ظرف های میناكاری شده خیلی متنوع است و همانطور كه گفته شد براساس كیفیت كارها فرق می كند. بنابراین با بودجه 50 هزار تومانی هم می توانید یك بشقاب میناكاری  شده به قطر حدود ۱۶ سانتی متری بخرید  اما اگر بودجه خود را به 200 هزار تومان برسانید می توانید در انتخاب خود دست بازتری داشته باشید و كارهای ارزشمندتری از هنر نصیب تان می شود. یك گلدان 20 سانتی متری مینا كاری شده حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد، ولی گلدانی با ابعاد یاد  شده اگر كار دست یك استادكار معروف باشد قیمت آن تا حدود ۵۰۰ هزار تومان هم بالا می رود.

 

انواع دیگر میناكاری

در این راسته بازار مثل بازار خود اصفهان انواع دیگر میناكاری را می بینید؛ مثل میناكاری روی شیشه یا تلفیق میناكاری و نقاشی روی مس. میناكاری روی شیشه در واقع هنردستی شیراز محسوب می شود اما در بازار اصفهان هم این هنر دستی دیده می شود.در میان میناكاری های روی شیشه استكان نعلبكی های میناكاری شده طرفداران زیادی دارند.

خیلی از كسانی كه می خواهند در خانه خود قسمتی سنتی داشته باشند سراغ یك میز قلمكار می روند و روی میز یك سینی و استكان نعلبكی شیشه ای مینا كاری شده می گذارند.سینی هایی هم كه با تلفیق میناكاری و نقاشی تزئین شده اند، طرفداران زیادی دارند؛ چرا كه علاوه بر داشتن ارزش هنری و همچنین قیمت مناسب قابل استفاده هستند و كارایی آنها صرفا تزئینی نیست.

6-1.jpg قیمت ها

یك ست استكان نعلبكی شش نفره به همراه یك سینی شیشه ای و قندان حدود ۴۵۰ هزار تومان قیمت دارد.هر چقدر میناكاری روی شیشه ها ارزشمندتر باشد این رقم بالاتر است اما در این میان ممكن است كارهای ارزان تر هم پیدا كنید.قیمت یك سینی فلزی با قطر حدود ۲۰ سانتی متر كه با تلفیق میناكاری و نقاشی آراسته شده حدود ۱۵۰ هزار تومان است. البته این نوع تلفیق میناكاری و نقاشی روی مس در برخی ظرف های دیگر هم به كار رفته كه قیمت آنها براساس حجم كار انجام شده روی ظرف متفاوت است.

 

مینا كاری روی سفال

به این قسمت كه می رسیم انگار خودتان را در شهر لالجین همدان می بینید. میناكاری روی سفال هنر شهر همدان و شهرهای اطراف آن است. گویی نام هنر سفال به هر شكل و شمایلی كه به خود بگیرد با نام شهر همدان گره خورده است. میناكاری روی سفال به شكل نقطه كوب طرح های رنگارنگی ایجاد می كند. این نوع میناكاری هر چند از میناكاری اصفهان و انواع دیگر میناكاری ها ارزان تر است  اما زیبایی و جذابیت آن دل فریب است.یكی از فروشندگان این راسته در مورد هنر میناكاری می گوید:«ارزش هنر میناكاری مثل انواع دیگر مینا كاری بستگی به استادكاری دارد كه این كار را انجام داده است.اگر در طرح مینا كاری روی سفال ظرافت و دقت لازم به كار برده نشود ایراد كار بیشتر از میناكاری روی مس به چشم مشتری می آید. علت اش هم این است كه این نوع مینا كاری در كل به ظرافت مینا كاری اصفهانی نیست.» علاوه بر ظروف سفالی كه روی آن مینا كاری شده دیگر ظرف های سفالی سوغات همدان هم در میان مغازه های این راسته پیدا می شوند.از كاسه و گلدان گرفته تا جاشمعی های تزئینی سفالی را در اینجا می توانید پیدا كنید.

6-1.jpg قیمت ها

قیمت یك گلدان 20 سانتی متری سفالی كه روی آن میناكاری شده حدود 70 هزار تومان است.این قیمت برای بشقاب های میناكاری  شده سفالی بسته به اندازه بشقاب چیزی حدود ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان است  اما قیمت دیگر ظرف های سفالی همدان كه در رنگ های مختلف در بازار موجود ند از نوع مینا كاری شده آن ارزان تر است؛ مثلا یك بشقاب با قطر ۱۰ سانتی متر را می توانید حدود 15 هزار تومان بخرید.

 

قلم زنی ها

قلم زنی یكی دیگر از هنرهای دستی ایرانی است كه پیشینه تاریخی درازی دارد. مستندات تاریخی حاكی از آن است كه پیشینه تاریخی قلم زنی به پیش از زمان هخامنشیان برمی گردد. همین پیشینه تاریخی یكی از دلایلی است كه این هنر را ارزشمند می سازد و در كمتر خانه اصفهانی است كه دست كم یك ظرف قلم زنی شده به چشم نخورد. قلم زنی عبارت است از تزئین اشیای فلزی از طریق كنده كاری طرح و نقوش روی آن.بنابراین هر چقدر جنس فلز ارزشمندتر باشد و هر چقدر طرح روی آن با ظرافت بیشتری زده شده باشد، قیمت ظرف هم بالا می رود.

آقای شكری یكی از مغازه داران قدیمی این راسته كه در مغازه خود ظرف های قلم زنی متنوعی می فروشد، در مورد این ظرف ها می گوید:«یكی از چیزهایی كه كار قلم زنی را ارزشمند می كند این است كه طرح قلم زنی روی ظروف چقدر تراكم داشته باشد.هر چقدر تراكم نقوش زیادتر و هر چقدر طرح ها ظریف تر باشند كار گران تر می شود.در میان انواع طرح ها طرح چهره انسان و حتی بدن حیوانات روی كار ارزش بالاتری به كار می بخشد.»او در ادامه می گوید:«هم اكنون بیشتر قلم زنی ها روی مس انجام می شود و ما در مغازه خودمان نمونه كارهایی را هم داریم كه آب نقره روی كار داده شده  است اما در خود اصفهان برخی مغازه ها هم هستند كه به صورت سفارشی قلم زنی روی طلا را می پذیرند.»

در میان ظرف های مسی قلم زنی شده در مغازه این فروشنده یك جا اسپندی به چشم می خورد كه قیمت آن از بقیه ظرف های موجود گران تر است. شكری در توضیح ارزش این كار می گوید:«همانطور كه می بینید این كار حالت توری دارد؛ یعنی قلم زنی روی آن به صورت مشبك كاری بوده كه از انواع گران و از زیباترین انواع قلم زنی است.»

6-1.jpg قیمت ها

قیمت ظرف های قلم زنی از حدود 300 هزار تومان شروع می شود.اگر بودجه ای معادل 500 هزار تومان برای خودتان درنظر بگیرید، دامنه انتخابی بالایی خواهید داشت، اما اگر می خواهید كاری خریداری كنید كه به عنوان عتیقه ای تمام عیار در خانه شما جلوه كند، باید دست كم یك میلیون تومان برای چنین خریدی درنظر بگیرید.

 

لباس طرح سنتی

یكی از چیزهایی كه خیلی ها برای خرید آن به خیابان ویلا می آیند، لباس ها و كیف و كفشی است كه با طرح های سنتی و به سبك زنان تهران قدیم یا لباس زنان چهارمحال و بختیاری دوخته شده اند.در اكثر مغازه های این راسته كیف هایی با طرح گلیم و كفش های پارچه ای سبك قدیمی و مانتوها و پیراهن های رنگارنگ موجود است.

یكی از فروشندگان در مورد این لباس ها می گوید:«اكثر كسانی كه برای خرید این نوع لباس ها سراغ مغازه های ما می آیند به خاطر علاقه مندی به طرح آنها جذب این كارها می شوند. به همین خاطر ما هم لباس هایی با طرح سنتی و با پارچه های معمولی در اختیار مشتری ها قرار می دهیم، اما در این میان كسانی هم هستند كه دل شان می خواهد نه تنها طراحی لباس بلكه جنس پارچه و نوع دوخت هم به سبك سنتی باشد. آنها در واقع ارزش یك لباس سنتی را از جنبه هنر دستی اش می خواهند.به این منظور لباس هایی هم داریم كه با پارچه های ابریشم بافت كار دست تهیه می شوند.بعضی از لباس ها كار دست زنان تركمن یا بلوچ است. » این نوع لباس ها به دلیل ارزش بالای هنردستی قیمت بالایی هم دارند؛ مثلا یك بلوز زنانه از این نوع لباس ها حدود ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

 

گلیم

گلیم بافی هنری است كه در خیلی از شهرهای ایران رواج دارد.از اردبیل و مشهد و كرمان گرفته تا مناطق جنوبی كشور و اندیمشك و خیلی شهرهای دیگر گلیم دستباف تولید می شود.گلیم بافی در هر شهری سبك و سیاق خودش را دارد و برای كسانی كه به این هنر علاقه دارند، این تفاوت ها جذاب است و به قول یكی از فروشنده های مغازه خیابان ویلا گاهی این تفاوت ها، انتخاب را برای خریدار مشكل می سازد؛مثلا در گلیم های كرمانی تركیب فرش و گلیم به چشم می خورد كه معمولا این نوع كار برای پشتی مبل یا تخت نشیمن استفاده می شود.

یكی از فروشنده ها در توضیح انواع گلیم می گوید:«گلیم های كرمانی نسبت به گلیم شهرهای دیگر معمولا قیمت بالاتری دارند؛ چون جنس نخ این گلیم ها ظریف تر و مرغوب تر است  اما در هیچ جای ایران گلیمی به ظرافت گلیم های سنندجی دیده نمی شود و همچنین طرح و نقش گلیم هایی كه در شهر شیراز بافته می شوند در هیچ جایی از ایران وجود ندارد.انتخاب گلیم برای مشتری بستگی به سلیقه فرد دارد  اما اگر در مجموعه های موجود در مغازه های خیابان ویلا دنبال گلیم بگردید، می توانید به نتیجه خوبی درخصوص انتخاب خود برسید؛ چون انواع گلیم های شهرهای مختلف را در اینجا می بینید.»

یكی از مرغوب ترین و گران ترین گلیم های ایران در استان اردبیل تولید می شود.زنان و دختران در شهرهای عنبران و نمین اردبیل این گلیم ها را می بافند و به همین خاطر، گلیم اردبیل به گلیم عنبران معروف شده است.ویژگی ممتاز این نوع گلیم، الیافی است كه در آن به كار رفته و همچنین ابزاری كه برای بافتن آن استفاده  شده اند.

6-1.jpg قیمت ها

با بودجه ۸۰ هزار تومانی هم می توانید برای خرید گلیم راهی بازار شوید كه در این صورت یك گلیم كوچك تزئینی نصیب تان می شود، اما اگر به دنبال كار ارزنده و ماندگاری برای خانه تان هستید باید دست كم یك میلیون تومان هزینه كنید.

 

خاتم كاری

یكی از هنرهای دستی ایرانی كه پیشینه تاریخی زیادی دارد، هنر خاتم كاری است كه مهد تولید آن در شیراز و اصفهان است. پیشینه تاریخی خاتم كاری به درستی در تاریخ مشخص نشده اما وجود منبر خاتم كاری شده در مسجد جامع عتیق شیراز نشان می دهد كه این هنر بیش از هزار سال قدمت دارد. اوج شكوفایی این هنر در دوران صفویه بود.

در گذشته برای تهیه خاتم از استخوان و عاج فیل و یا استخوان شتر و اسب استفاده می شد و همچنین مفتول های برنجی یا آلومینیومی و گاهی نقره در ساخت خاتم ها به كار برده می شد. گاهی هم در برخی خاتم ها از انواع صدف استفاده می شد.وسایل یاد  شده به صورت مثلثی یا دیگر اشكال هندسی در ابعاد خیلی ریز به صورت موزائیكی در كنار هم قرار می گیرند و در تزئین انواع اشیا به كار برده می شوند؛ از قلمدان و گلدان و سرمه دان گرفته تا جای جواهرات، جا كتابی و جا مدادی با خاتم كاری تزئین می شوند. امروزه هم از انواع چوب، استخوان حیوانات و صدف در ساخت خاتم استفاده می شود  اما در برخی خاتم كاری های نازل تر از مواد مصنوعی مثل پلاستیك های فشرده استفاده می شود كه این نوع خاتم كاری ها ارزش هنری چندانی ندارند.  یكی از فروشندگان درباره شیوه های تشخیص كارهای ارزشمند خاتم از انواع تقلبی آن می گوید:«یك راه خیلی ساده برای شناخت خاتم های ارزشمند از كارهای به اصطلاح تقلبی وجود دارد. خریداران نوك یك سوزن را كمی داغ كنند و روی قسمت سفید خاتم كه قاعدتا باید از استخوان تهیه شده باشد، فرو كنند.اگر از استخوان حیوان باشد، سوزن در آن فرو نمی رود  اما اگر پلاستیك باشد سوزن در آن فرو می رود.البته خیلی از خریداران كه توانایی خرید خاتم اصل را ندارند مشكلی با به كار بردن پلاستیك در خاتمی كه می خواهند خریداری كنند ندارند.آنها با بودجه محدودی كه در دست دارند یكی از همین خاتم ها را خریداری می كنند و همین كه از ظاهر هنری آن لذت می برند، برای شان كافی است.دقت در تعیین اصالت خاتم مخصوص كسانی است كه نگاه تخصصی تری به این هنر دارند.»

 

ترمه یزد

ترمه های یزدی از آن دست صنایع دستی ایرانی است كه طرفداران زیادی در تمام ایران دارد و تقریبا در خانه های ایرانی یك تكه كوچك هم كه شده از این پارچه ارزشمند ایرانی به صورت رومیزی یا جانماز وجود دارد. تاریخچه ترمه بافی به اوایل دوران صفویه برمی گردد. در آن زمان ترمه بافی تقریبا در سراسر ایران وجود داشت  اما در یزد و مشهد مرغوب ترین ترمه ها بافته می شدند. هر چند این روزها تعداد كارگاه های ترمه بافی در كل ایران هر روز رو به كاهش است  اما هنوز هم مرغوب ترین ترمه ها در شهر یزد و مشهد بافته می شوند.

یكی از فروشندگان خیابان ویلا در مورد ترمه های موجود در مغازه اش می گوید:«در تمام مغازه های خیابان ویلا ترمه پیدا می شود كه بعضی از آنها بافت یزد و برخی دیگر از شهرهای دیگر كشور به این مغازه ها می آیند.یكی از چیزهایی كه باعث می شود ترمه ها طرفداران زیادی داشته باشند، این است كه خریداران با هر بودجه ای می توانند یك تكه ترمه تهیه كنند.ترمه ها براساس مرغوبیت شان طیف وسیعی از قیمت ها را تحت پوشش دارند.» این فروشنده در توضیح اینكه یك ترمه گران با ترمه ارزان چه تفاوت هایی دارد، اینطور توضیح می دهد:«ترمه های اصیل قدیمی از پشم و ابریشم بافته می شدند  اما امروزه با الیاف مصنوعی هم ترمه های زیادی تولید و وارد بازار می شود.اگر هنوز هم ترمه ای از پشم و ابریشم طبیعی بافته شود قیمت بالایی خواهد داشت. تراكم طرح های بافته شده روی ترمه ها هم یكی دیگر از ویژگی هایی است كه باعث ارزش بخشیدن به ترمه می شود.روی ترمه ها معمولا طرح هایی سنتی مثل بته جقه یا گل های شاه عباسی به كار می رود و هر چقدر این طرح ها ظریف تر و تراكم بالاتری در نقشه ترمه داشته باشند، ارزش ترمه بالا تر می رود. علاوه بر تمام اینها مسلما یكی از مهم ترین چیزهایی كه در تعیین قیمت ترمه ها تأثیر گذار است، ابعاد ترمه است.طبیعتا یك رومیزی كوچك قیمت پایین تری نسبت به پارچه مشابه آن در ابعاد بزرگ تر مثلا یك رانر و رومیزی دارد.»

علاوه بر این ها، یكی دیگر از چیزهایی كه در تعیین قیمت ترمه ها مؤثر است، سرمه دوزی روی آن است. سرمه به انواع ملیله فلزی رشته مانندی می گویند كه تابیده شده و گاهی از جنس طلا و نقره است.اگر سرمه از جنس طلا و نقره روی پارچه دوخته شود، ارزش كار هنری خیلی بالا می رود. با این حال دوخت سرمه های معمولی هم یك كار هنری تخصصی محسوب می شود و نیاز به دقت و ظرافت بالایی دارد. بنا براین هر نوع سرمه ای كه روی پارچه های ارزشمند از جمله ترمه دوخته شود، ارزش كار هنری را بالا می برد. هر چند سرمه دوزی روی مخمل و دیگر پارچه ها هم رواج داشته   است، اما انگار سرمه و ترمه با هم عجین شده اند. یكی دیگر از فروشنده های این راسته می گوید:«این روزها اكثر ترمه های موجود در بازار ترمه های ماشین بافت یزدی هستند كه البته ارزشمند هم هستند و زیبایی خاص خود را دارند و در عین حال، طرفداران زیادی هم به خود جلب می كند.بافت ترمه دستباف تقریبا منسوخ شده و اگر هم پیدا شود قیمت خیلی بالایی دارد  اما روی همین ترمه های بافت، هنردست سرمه دوزی می تواند ارزش زیادی به ترمه ببخشد. هرچقدر ظرافت كار دوزنده سرمه ها و همچنین تعداد گل های دوخته شده روی پارچه بیشتر باشد ارزش نهایی كار بالاتر می رود. در واقع هنر دست فعلی همین سرمه دوزی است و ترمه های موجود در بازار هر چند دیگر جزو هنر دست نیستند  اما همچنان ازجمله هنرهای ایرانی ارزشمند به شمار می آیند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *