سیستان و بلوچستان در مدت چند روز بارشی معادل دوسال و نیم را تجربه

وزیر نیرو با بیان اینکه شبکه آب شرب اغلب روستاهای سیل‌زده سیستان و بلوچستان برقرار است گفت: حجم بارش‌هایی که از دو – سه سامانه اخیر رخ داد، در برخی از نقاط معادل دو سال و نیم بوده است.


به گزارش ایسنا، علی‌اکبر محرابیان در جریان بازدید از مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان گفت: تقریبا از روز گذشته تاکنون همه مناطق سیل‌زده مورد بازدید قرار گرفت و در همین راستا جلسه خوبی با حضور همه مسئولان استانی و ملی برگزار و بررسی جامعی انجام شد.


وی افزود: تامین و برقراری مجدد زیرساخت‌های حیاتی مانند آب و برق، خطوط تلفن و غیره باید مدنظر قرارگیرد. خوشبختانه در بخش برق کار تکمیل شده و برق همه روستاها وصل شده است، در بخش آب شرب نیز شبکه آب اغلب روستاها پایدار است و تعداد اندکی تا شب گذشته باقی مانده بود که مقرر شد به انجام برسد.


وزیر نیرو یادآور شد: در حوزه راه‌ها خسارت قابل توجه است، بسیاری از راه‌ها که در طول سالیان گذشته غیراستاندارد ساخته شده، دچار آسیب شدند، چراکه آب امکان عبور از زیرجاده‌ها را نداشته و دچار آسیب‌ها جدی است.


وی تصریح کرد: در این راستا وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری وارد عمل شدند و ماشین‌آلات گسترده‌ای را به منطقه اعزام کردند که بر این اساس، اتصال در اغلب نقاط که قطع ارتباط بود برقرار شده است.


وی اظهار کرد: حجم بارش‌هایی که در دو – سه سامانه اخیر انجام شده در برخی از نقاط معادل دو سال و نیم سال بوده و شدت بارش‌ها نیز بالا بوده است. در نقاطی در حدود ۲۰ روز شاهد بیش از ۴۰۰ میلی‌متر بارندگی بودیم، این در حالی است که متوسط بارش سالانه کشور حدود ۲۴۰میلی‌متر و متوسط بارش این نقاط زیر ۱۵۰ میلی‌متر است.


محرابیان اظهار کرد: تقریبا معادل دو سال و نیم بارش طی چند روز انجام شده و در این شرایط مهار آب باید از طریق رودخانه‌ها و ساماندهی آنها انجام شود؛ در منطقه تعداد قابل توجهی سد داریم که این سدها کمک شایانی را در مهار سیلاب‌ها داشته‌اند.


وزیر نیرو یادآور شد: در مناطقی دبی ورودی به سد حدود ۳۰۰۰ مترمکعب بر ثانیه بود اما به لطف خدا سدها این سیلاب سهمگین را مهار و از خسارت‌های سنگین جلوگیری کردند.


وی گفت: برای مهار کامل آب‌ها باید طرح جامعی را بررسی کرده و در دستور کار قرار دهیم. در این زمینه حدود سه سد را در مرحله مطالعه داریم که امید است هرچه سریع‌تر اجرایی شود. این بارش‌ها نعمت الهی است و مهار آن با اشتغال، توسعه کشاورزی، بهره‌مندی مردم از آب شرب گوارا همراه خواهد شد.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *