یک چهارم فست فود خوریم!

نخستین مجمع سلامت که هشتم اسفندماه امسال با حضور حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان و برخی وزرا در مرکز همایش های رازی برگزار شد، بهانه ای شد تا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمارهایی را در حوزه سلامت و تغدیه ایرانی ها ارائه کند. سیدحسن هاشمی در سخنان خود آماری از مصرف فست فود میان زنان و مردان کشور در دو حوزه شهری و روستایی ارائه داد و گفت: «۱۱ درصد زنان و ۱۴.۶ درصد مردان ما فست فود می خورند» یعنی حدود یک چهارم کل. آماری که باعث شد این روزهای آخر سال که خانه تکانی و خرید پای فست فودها را بیشتر از همیشه به سفره مان باز کرده، برویم سراغ این مضر لذیذ!

 

فست فود خوران!

تا قبل از اینکه فست فودهای زنجیره ای در دهه 70 رونق بگیرند، ساندویچی های هر کوچه و محله که تعداد محدودی از آنها کارشان به شعبه دیگر کشیده بود تنها فست فودهای تهران بودند. ساندویچی هایی که هنوز هم مشتری دارند و با وجود فست فودهای بی شمار از رونق نیفتاده اند. دی،  هایدا، بوف، شیلا،  سوپراستار، آواچی یا آپاچی و عطاویچ معروف ترین و پرشعبه ترین فست فودهای زنجیره ای تهران اند که هر کدام فن خودشان را دارند. از زنجیره ها که بگذریم بعضی از فست فودی های دیگر هم برای خودشان اسمی درکرده اند.

 

آشپزخانه خودمانی!

نشانی: ضلع شمالی میدان شیخ بهایی، به سمت خیابان ونک، ابتدای سئول جنوبی، نبش کوچه نسترن، شماره 9.

 

منوی آشپزخانه برادران با 4 میز 4 نفره توانسته تنها به پیتزا، ساندویچ و پاستا محدود شود هرچند نظر بعضی  ها نسبت به پیتزاها و ساندویچ ها چندان مثبت نیست اما همگی روی ساندویچ  و بیشتر از آن نوشیدنی هایش اتفاق نظر دارند؛ نوشیدنی هایی که محصول همین رستوران است و جای دیگری پیدا نمی شود. صبحانه آشپزخانه برادران هم به همین اندازه محبوب است، صبحانه ای چرب و چیل و طبیعتا خوشمزه شامل بیکن، بیکن و اسفناج، اسفناج و پنیر و گوجه و…. برای خوردن این صبحانه در روزهای پنجشنبه و جمعه لازم نیست خیلی هم سحرخیز باشید، چون پذیرایی از ساعت 8 صبح شروع می شود و تا ساعت 13 ادامه دارد!

 

خاتون خاص!

نشانی: خیابان شریعتی،  روبه روی حسینیه ارشاد

 

پیتزاهای خاتون كه شباهتی به پیتزاهای ایتالیایی نازک و بزرگ ندارند، پرملات و قطورند، البته قطر زیاد خمیر پیتزا آزاردهنده نیست و اتفاقا خوشمزه هم هست. گفتن اینکه پیتزاهای «پتیزا خاتون» به طور کلی خوب است یا نه کار راحتی نیست اما تشخیص اینکه قیمت شان نسبت به حجم زیاد است، آن قدرها هم سخت نیست. شکم مان با ما رودربایستی ندارد که! پیتزاهای خاتون را می توانید در دو اندازه کوچک و متوسط سفارش دهید که حدود 7 هزار تومان اختلاف قیمت دارند. در خاتون هرکدام از دو مدل پیتزا مرغ و پیتزا پنیر را که امتحان کنید، یعنی گل سرسبد منو را امتحان کرده اید. سیب زمینی  تنوری های اینجا هم هیجان انگیزند. خاتون یک شعبه دیگری هم در مرکز خرید پالادیوم دارد.

 

گامبو با گامبی!

نشانی: میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند

 

در گامبی پیش غذاها از غذاهای اصلی جذاب ترند؛ سیب زمینی سرخ کرده با پوست که ادویه دار شده، ساندویچ های همبرگر کوچک. البته از هات داگ اینجا هم نمی شود گذشت. هرچند رتبه نخست با اختلاف می رسد به همان سیب زمینی سرخ شده ها! بعضی ها معتقدند دو شعبه دیگر گامبی در مرکز خرید پالادیوم و بلوار اندرزگو از نظر کیفیت با اولین شعبه فرق دارد.

 

مرغ سوخاری خانگی داریم؟

هرچند ممکن است خیلی از غذاهایی که در خانه درست می کنیم با ورژن رستورانی فاصله داشته باشد اما این فاصله درباره مرغ سوخاری خیلی زیاد است و نتیجه اصلا چیز دیگری است. دو مدل مرغ سوخاری بیشتر نداریم؛ اسپایسی یا تند و نرمال یا معمولی. برای هر دو نوع این مرغ های سوخاری لازم است که مرغ بعد از اینکه پاک، شسته و خشک شد در ادویه ها و مایه های مختلف طعم دار شود. رستوران ها مرغ را به تعداد معین داخل توری هایی که به توری پیاز معروف  است، می گذارند، محکم می بندند و می گذارند در دستگاه مرینیت که کارش طعم دار کردن مرغ است. مخزن این دستگاه که به شکل استوانه افقی است حول محور عمود بر قاعده  زمان مشخصی می چرخد و مرغ را مزه دار می کند. این مرغ ها را در پلاستیک و در یخچال نگه می دارند تا زمانی که سفارش داده شوند.آن وقت است که مرغ ها روی میز بردینگ با آرد مخلوط می شوند، اما نه آرد خالی. آردی که با ادویه جات، فلفل و یک سری سبزیجات خشک طعم دار شده. اگر قرار باشد مرغ ها اسپایسی شوند قبل از آن در آب سرد قرار می گیرند و بعد می روند درون ظرفی پر از آرد. در این مرحله تکه های مرغ باید مثل رخت در تشت چنگ بخورند تا آرد حسابی به مرغ بچسبد. بعد می روند در آب سرد تا به تکه های مرغ شوک وارد شود.تكه های مرغ در آرد چسبندگی بیشتری پیدا می كنند. مرغ ها دوباره به ظرف آرد برمی گردند و این کار تکرار می شود تا پولک هایی که روی مرغ سوخاری می بینید ایجاد شود. بعد از هر چند مرتبه دستگاهی که آرد در آن قرار دارد، خودش آب را تصفیه می کند و تکه های به هم چسبیده آرد را جدا می کند و آرد صاف و یکدست تحویل می دهد، تا زمانی که آرد زبر شود که دیگر قابل استفاده نیست. نمک آرد زبر شده هم زیاد است و مرغ را شور می کند. مرغ های سوخاری نرمال آب سرد لازم ندارند و در ترکیب پخت شان از شیر و تخم مرغ استفاده می شود.

بعد از اینکه مرغ ها آرد خور شدند در سبد دستگاه مخصوص سوخاری کردن مرغ قرار می گیرند؛ دستگاهی که می تواند مرغ را مغزپخت  کند. برای همین است که رستوران ها از مرغ خام استفاده می کنند.

این دستگاه کامپیوتر کوچکی دارد که برای مرغ های اسپایسی و نرمال برنامه ریزی می شود. دستگاه مثل یک زودپز بزرگ است که درون آن پر از روغن است. این دستگاه در برنامه پخت مرغ اسپایسی به این صورت عمل می کند که دما تا جای معینی بالا می رود، بعد پایین می آید و دوباره بالا می رود تا به این ترتیب مرغ مغزپخت شود. هنگام پخت مرغ اسپایسی، درب دستگاه باید باز باشد تا قل زدن حمام روغن، پولک روی مرغ اسپایسی را درست کند، ولی برای تهیه مرغ نرمال درب زودپز بسته می شود تا فشار روی مرغ ها را صاف کند.

مرغ های سوخاری در خانه به خاطر نبود همین دستگاه های مثل بیرون از آب در نمی آیند اما اگر فیله مرغ را انتخاب کنید، نزدیک ترین حالت به مرغ های سوخاری بیرون را خواهید داشت.

 

 

از فست فود سیار تا دانشگاه همبرگر!

شاید حالا مک دونالد و کی اف سی معروف ترین فست فودهای دنیا باشند اما شکل گیری اولین  رستوران های فست فود به معنای امروزی به دهه 20 میلادی در کشور آمریکا برمی گردد. در آن زمان ماشین هایی بودند که در آنها غذاهای آماده را که فقط نیاز به گرم شدن داشتند، بسته بندی می کردند و می دادند دست مشتری. این رستوران های کوچک و معمولا سیار هنوز هم در همه جای دنیا وجود دارند. در سال 1921 دو نفر به نام های بیلی اینگرام و والتر اندرسون، برندی به نام «وایت کسل» راه  انداختند که غذاهای فست فودی و مخصوصا همبرگرهای معروف پنج سنتی تولید می کرد. در زمان کوتاهی قلعه سفید شعبه های جدیدی راه انداخت و در قدم بعد و برای اولین بار غذا را جلوی چشم مشتری آماده کرد.

شرکت مک دونالد در سال ۱۹۴۰ توسط ریچارد و موریس مک دونالد، با مشارکت ری کراک در سن برناردینوی کالیفرنیا تاسیس شد. کیفیت، خدمات، نظافت و ارزش قائل شدن برای مشتری اولین مانیفست  بنیانگذار مک دونالد بود. ری کراک موسس مک دونالد قصد داشت رستورانی تاسیس کند که به کیفیت و روش تهیه واحد معروف باشد، ویژگی ای که در روزهای نبود کراک در حیات هرچند دیگر رنگ و روی چندانی ندارد اما همچنان مشتری دارد. ایده تاسیس دانشگاه همبرگر به عنوان جایی برای آموزش آشپزان مک دونالد از همین جا شکل گرفت. مک دونالد روی بچه ها هم حسابی حساب باز کرده. برای همین توجه ویژه، به یکی از بزرگ ترین توزیع کننده های اسباب بازی در دنیا تبدیل شده. سرعت در راه انداختن مشتری هم در کنار قیمت مناسب، این برند را مقصد همه سر شلوغ های دنیا کرده. اینها فقط چند مورد از ویژگی هایی است که مک دونالد را جهانی کرده  است؛ ویژگی هایی که هر وقت هر کدام در برندهای داخلی رعایت شده، آنها را به برندهای محبوب و مشهور میان مردم تبدیل کرده اما عدم وجود قانون کپی رایت در کشور به آنها اجازه نمی دهد پا را فراتر از آنچه هستند بگذارند.

مک دونالد، تنها رستورانی است که پایش به معادلات و مناسبات سیاسی باز شده و برای خودش تعابیر و تفاسیر مثبت و منفی برای سرمایه گذاران و مشتریان دارد علاوه بر ایران در کشورهای کره شمالی، کامبوج، سیشل، واتیکان، نپال، باربادوس، قزاقستان و ارمنستان هم شعبه ندارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *