تدوین دستورالعمل مهارت محوری دانشجویان در رشته های غیر بالینی

وزیر علوم با بیان اینکه منافع صنایع دولتی و خصوصی و وزارتخانه‌ها را به نوعی به منافع دانشگاه‌ها و مراکز پذیرش دانشجو گره بزنیم، گفت: دستورالعملی برای مهارت‌محور کردن آموزش، کارورزی و کارآموزی دانشجویانمان در رشته های غیر بالینی تدوین کردیم.


به گزارش ایسنا، محمدعلی زلفی‌گل در اولین روز از برگزاری چهارمین کنفرانس کاتالیست انجمن شیمی ایران با بیان اینکه افتخار می‌کنم که جامعه شیمی ایران، جامعه‌ای پیشتاز و پیشگام در عرصه‌های مختلف است، گفت: وقتی به واسطه مسئولیت خود در صنایع مختلف حضور می‌یابم می‌بینم اغلب افراد بسیار موثر صنایع خصوصی، دانشجویان و دست پرورده‌های دانشگاه هستند و من به نمایندگی از دانشگاهیان در هیئت دولت به جد به آنها می‌گویم شما وجاهت و مدرک خود را از دانشگاه گرفته‌اید، پس همواره باید هوای وزارت علوم را داشته باشید.


وی با اشاره به سخنان سخنران پیش از خود در انتقاد از کم‌مهارتی دانشجویان برخی دانشگاه‌های نامدار صنعتی کشور گفت: اینکه دانشجوی دانشگاه شریف، مسائل مهارتی و حرفه‌ای را خوب بلد نیست انتقاد به‌جایی است ولی ایراد از وزارت علوم و دانشگاه‌های ما نیست.


وزیر علوم گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در مهارت‌محوری موفق بود چون بیمارستان‌ها در اختیار خود وزارت بهداشت است و پزشک و دانشجو همزمان بر بالین بیمار در بیمارستان حاضر شده و دانشجو در میدان عمل، مهارت‌آموزی می‌کنند و یا اگر دانشگاه فرهنگیان تا حدی موفق بوده برای این است که مدارس و دبیرستان‌ها در دست خودشان است و دانشجومعلم، در کلاس کارورزی می‌کند، ولی وزارت علوم این‌چنین نیست و مثلا وزارت راه و شهرسازی، نفت، اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت، در اختیار وزارت علوم نیست که دانشجوی ما بخواهد در این وزارت‌خانه‌ها کارورزی کند.


وی توضیح داد: ما از ظرفیت برنامه توسعه هفتم استفاده کردیم و حکمی را در برنامه گنجاندیم که این اجازه را به وزارت علوم بدهد تا در رشته‌های غیربالینی وزارت بهداشت، دستورالعملی برای مهارت‌محور کردن آموزش، کارورزی و کارآموزی دانشجویانمان تدوین و بر اساس قانون مجلس به تصویب هیئت دولت برساند و در آنجا به دنبال این هستیم که منافع صنایع دولتی و خصوصی و وزارتخانه‌ها را به نوعی به منافع دانشگاه‌ها و مراکز پذیرش دانشجو گره بزنیم. به عنوان مثال اگر وزارتخانه‌ها، بخش خصوصی و یا صنایع مختلف مانند نفت و پتروشیمی، دانشجوی ما را پذیرفتند، در قبالش چقدر امتیازاتی مانند معافیت مالیاتی یا کاهش هزینه آب و برق  داشته باشند.


زلفی‌گل تصریح کرد: اگر اجبار و الزام باشد معمولا جواب نمی‌دهد و باید اقناع و تشریک منافع باشد و این نیاز به عزم فرابخشی و فراوزارتی دارد که امیدواریم موفق به انجامش شویم. در هر حال تمام تلاش ما این است تا زمانی که برنامه توسعه هفتم ابلاغ شود به گونه‌ای دانشجویان عزیزمان را به صنایع وصل کنیم.


وزیر علوم در بخش دیگر سخنان خود درخصوص ارتباط دانشگاه با صنعت صحبت کرد و گفت: در بخش ارتباط دانشگاه و صنعت، اتفاقات خوبی افتاده است. ما توانستیم صندوق ارزی وزارت علوم تحقیقات و فناوری را تاسیس کنیم که ۶۰ درصد اعتبارات پژوهشی شرکت‌های دولتی را در این صندوق قرار می‌دهیم در حالی که شرکت‌ها قبلاً هر قدر می‌خواستند هزینه می‌کردند.


وی افزود: اکنون پول استادان دانشگاه‌ها و دانشجویان تحصیلات تکمیلی که در راستای نیازهای شرکت‌ها طرح خود را تعریف کنند از محل این صندوق پرداخت می‌شود.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *