شهردار برتر خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ چگونه انتخاب می شود

ایسنا/خراسان رضوی معاون امور عمرانی استاندار خراسان رضوی گفت: در نخستین دوره انتخاب شهردار برتر- خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲، شهرداری‌ها در ۸ محور تخصصی و یک محور ویژه مورد بررسی قرار می‌گیرند.


جواد خدایی امروز سه شنبه، ۱۵ اسفندماه در نشست خبری نخستین دوره انتخاب شهردار برتر- خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ که در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به فعالیت حدود ۹۶ شهرداری در سطح استان، اظهار کرد: خراسان رضوی یکی از استان‌ها با بیشترین تعداد شهرداری در کشور است. شهرداری‌ها و مجموعه مدیریت شهری پیشخوان و پیشرانه خدمت‌رسانی به مردم هستند. مجموعه مدیریت شهری تسهیل‌گر ارائه خدمات بهتر به مردم در ارائه تلاش‌های حاکمیت در مسائل مختلف شهری است.


وی ادامه داد: ما در استان ۲۱ مساله در بخش‌های مختلف را احصا کرده‌ایم. یکی از چالش‌های جدی در استان و چه بسا در سطح کشور، مسأله مدیریتی در خصوص شهرداری‌ها به ویژه با محدودیت‌هایی که در حوزه تامین مالی، مدیریت، ضعف قوانین و ضعف زیرساخت‌ها و… وجود دارد، است.


هدف از برگزاری رویداد انتخاب شهردار برتر چیست؟


معاون امور عمرانی استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه یکی از ۲۳ طرح تحولی ما در استان طرح تحول مدیریت شهری است، خاطرنشان کرد: یکی از پروژه‌های طرح تحول مدیریت شهری استان، شناسایی، معرفی و حمایت از مدیران شهری موفق در سطح استان است. هدف رویداد انتخاب شهردار برتر ارزیابی دقیق از عملکرد شهرداری‌های استان به ویژه شخص شهردار، برای پایش سیاست‌های کلی نظام و سیاست‌های کلی دولت در بخش‌های مختلف که به شهرداری‌ها مرتبط بوده و همچنین ارزیابی ماموریت‌های‌ مورد انتظار مردم از شهرداری‌ها است. طبیعی است که معرفی الگوهای موفق در کنار بررسی عملکرد شهرداری‌ها در دستگاه‌های مختلف می‌تواند به ارائه بهتر خدمات و بلوغ حوزه مدیریت شهری استان کمک کند.


خدایی با بیان اینکه به معرفی اقدامات ارزشمند و مدیریت ویژه کمتر پرداخته شده است، تصریح کرد: حمایت، معرفی الگوهای موفق از دیگر اهداف اصلی این جشنواره است. امیدواریم این دوره با موفقیت برگزار شود و زمینه را برای سال‌های آینده فراهم کند. اساسا سیاست‌گذاری‌های کشور به این سمت است که مداخله شهرداری‌ها را در حکمرانی یکپارچه شهری بیشتر کند؛ بنابراین باید امکان حمایت از شهرداری و معرفی الگوهای موفق را بیشتر فراهم کنیم.


محور اول: نهضت ملی مسکن


وی با اشاره به اینکه در این دوره شهرداری‌ها در ۸ محور تخصصی و یک محور ویژه مورد بررسی قرار می‌گیرند، تشریح کرد: نهضت ملی مسکن اولین محور در ارزیابی شهرداری‌ها در این جشنواره است. نهضت ملی مسکن به عنوان یک ابر پروژه مهم دولت سیزدهم و یک ابرمسأله تمامی دولت‌ها در کشور از مواردی است که جز با همکاری شهرداری‌ها محقق نخواهد شد. فرصت مداخله جدی‌تر شهرداری‌ها در نهضت ملی مسکن از یک سال قبل فراهم شد. امروزه در شهرهایی که شاهد موفقیت بهتری در نهضت ملی مسکن هستیم نقش شهرداری و شهردار در بخش‌های مختلف مثل شناسایی و معرفی اراضی شهری، تسریع صدور پروانه و مجوز ساختمانی و رویکردهای تسهیل‌گرانه در فراهم کردن زمینه ساخت مسکن و غیره بسیار پررنگ است.


محور دوم: بازآفرینی شهری


معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی افزود: بازآفرینی شهری محور دوم ما در این جشنواره است. بازآفرینی شهری با ضرورتی که امروز بر همه ما روشن است به عنوان یک ماموریت مهم شهرداری باید شناخته شود. در ابتدای دولت، از ۹۶ شهر استان، در ۳۴ شهر محدوده مصوب بافت ناکارآمد ارائه شده بود. اما امروز در تمام ۹۶ شهر ما محدوده‌های بافت ناکارآمد شهری شناسایی شده است. ما در این رویداد به دنبال آن هستیم که کدام شهرداری‌ها در مراحل مختلف اقدامات خلاقانه‌تر به لحاظ کیفی و کمی صورت گرفته است.


محور سوم: کسب درآمدهای پایدار


خدایی ضمن معرفی کسب درآمدهای پایدار به عنوان محور سوم جشنواره انتخاب شهردار برتر، عنوان کرد: همه ما با چالش‌های شهرداری با درآمد ناپایدارشان آشنا هستیم. شهرداری‌ها بهرحال برای مسأله تامین مالی با مشکل مواجه هستند. بخشی از نقدهایی که امروز بر شهرسازی شهرهای ما وجود دارد به این برمی‌گردد که شهرداری‌ها با هزینه‌های بالای خود به دنبال درآمدهایی برای تأمین هزینه‌ها هستند. ما در دوره فعلی با شهرداری‌هایی مواجه بودیم که روش‌های خلاقانه‌ای برای کسب درآمد اتخاذ کرده بودند.


محور چهارم و پنجم: خدمات شهری و عمران شهری


وی با بیان خدمات شهری و عمران شهری به عنوان محور چهارم و پنجم در این جشنواره، یادآور شد: مردم انتظار دارند خیابان‌های تمیز و منظم با مدیریت به هنگام و به اندازه داشته باشند. استان خراسان رضوی و شهرداری‌های آن یکی از شهرداری‌های پیشگام در این زمینه است. محور پنجم ما عمران شهری است. همه آنچه گفته شد نمی‌تواند جای انتظارات توسعه‌ای که در شهرها وجود دارد را بگیرد؛ به خصوص جایی که ما انتظار این را داریم در بخش‌هایی زیرساخت‌های عمرانی ما تقویت شود. اینکه کدام شهرداری‌ها توانسته‌اند در قسمت‌های مختلف موفقیت بیشتری کسب کنند مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.


محور ششم: حمل و نقل و ترافیک


معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه محور ششم جشنواره انتخاب شهردار برتر حمل و نقل و ترافیک است، خاطرنشان کرد: ارتقاء کمی و کیفی در ناوگان حمل و نقل عمومی، حوزه حمل و نقل پاک، ایجاد ارتباط و هم افزایی در نهادهای تاثیرگذار در حوزه ترافیک شهری و کاهش اثرگذار تلفات رانندگی و بخش‌های مختلف دیگری که در طول سال به عنوان وظیفه ذاتی شهرداری مطالبه می‌شود که موفقیت شهرداری‌ها در این زمینه ارزیابی می‌شود.


محور هفتم: هوشمندسازی و نوآوری شهری


خدایی اضافه کرد: محور هفتم هوشمندسازی و نوآوری شهری به عنوان یک رویکرد آینده‌نگارانه برای شهرها است. منظور ما از هوشمندسازی الزاما ارائه راهکارهای ابزارمحور نیست اما قطعا یکی از بخش‌ها در این مورد خواهد بود. در تامین زیرساخت‌های فناوری نو به خصوص فناوری اطلاعات یکی از بزرگترین پروژه‌های دولت سیزدهم اجرای شبکه فیبر نوری برای اینترنت پرسرعت در همه شهرها است. یکی از ارزیابی‌های این خواهد بود که کدام مجموعه شهری سریع‌تر و با همکاری بیشتری این دسترسی را برای مردم فراهم کرده است.


محور هشتم: محور مشارکت‌های مردمی

وی با بیان اینکه محور آخر از محورهای تخصصی محور مشارکت‌های مردمی است، اظهار کرد: ما بعضا و به خصوص در شهرداری‌های کوچک مقیاس الگوهایی را از مداخله مستقیم مردم در حکمرانی شهری مشاهده می‌کنیم. ممکن است ما در این بخش اول راه باشیم اما شهرداری‌هایی هستند این کار را انجام داده و حتما باید شناسایی، معرفی و تقدیر شوند.


محور ویژه: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان محور ویژه انتخاب شهردار برتر


معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ضمن معرفی محور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان محور ویژه انتخاب شهردار برتر، تصریح کرد: ساخت المان‌های شهدا، رویدادهای برگزار شده توسط شهرداری‌ها و اقدامات خلاقانه‌ای که اساسا مبین فرهنگ ایثارگری و فرهنگ شهادت است به عنوان یک محور ویژه مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.


خدایی با یادآوری اینکه فراخوان جشنواره انتخاب شهردار برتر از روز گذشته منتشر شده و همه شهرداری‌های استان در جریان موضوع قرار گرفته‌اند، ادامه داد: شهرداری‌ها تا انتهای این هفته فرصت دارند مستندات خود را بارگزاری و تا انتهای روز جمعه همین هفته فرصت ارسال و ارائه اطلاعات مورد نظر را به دبیرکل خواهند داشت.


وی در خصوص داوری و جایزه‌های داوری جشنواره انتخاب شهردار برتر خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه هر استان دارای شهر و کلانشهرهایی است، ممکن است این نگاه به وجود آید که کلانشهرها در برخی از شاخص‌ها پیشگام هستند. به جهت رعایت عدالت و انگیزه بخشی بیشتر برای شهرداری‌های مختلف خلاقیت، نوآوری و کسب توفیقات شهرداری در مقیاس آن شهر مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.


معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه هیات داوری انتخابی دوره اول این جشنواره متشکل از ۵ داور خواهد بود که ۴ داور به عنوان داوران اصلی و یک داور به عنوان داور تخصصی از دستگاه مرتبط است، افزود: داوران اصلی اولین دوره جایزه شهردار برتر آقای مهدی جمالی‌نژاد (معاون وزیر کشور و شهردار پیشکسوت کشور)، دکتر محمدرحیم رهنما (استاد تمام دانشگاه فردوسی و پژوهشگر حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی شهری)، دکتر سید محسن شوشتری (مدیرعامل اسبق قطار شهری مشهد) و مهندس علیرضا خادم‌پیر (شهردار پیشکسوت ادوار مختلف در شهرها و مناطق مختلف مشهد و مدیرکل اسبق دفتر شهری استانداری خراسان رضوی) هستند. در بخش تخصصی دوره نیز این داوری در محورهای اول و دوم، آقای وحید داعی (مدیرکل راه و شهرسازی استان)، در محور سوم و چهارم آقای مهندس مهدی برامکی (مدیرکل دفتر دفتر امور شهری و شوراها)، در محور پنجم آقای مهندس محسن شریفی(مدیر کل دفتر فنی و امور عمرانی استانداری خراسان رضوی)، در محور ششم مهندس مهدی حسینی (دبیر شورای هماهنگی ترافیک استان)، در محور هفتم دکتر علی دلگیر (مدیرکل فناوری و ارتباطات استان) و در محور هشتم که مشارکت مردمی است، حجت الاسلام والمسلمین محمدهاشم زروندی (دستیار مردمی‌سازی استاندار خراسان رضوی) خواهند بود.


خدایی اضافه کرد: محور ویژه این رویداد که محور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است نیز توسط سردار حسینعلی یوسف‌علیزاده(مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی) داوری خواهد شد.


وی با بیان اینکه در جوایز این دوره از رویداد انتخاب شهردار برتر سعی کردیم ارزش مادی و ارزش معنوی را در نظر بگیریم، گفت: مهمترین جایزه این رویداد مدال افتخار شهردار برتر است که به یک شهردار اهدا خواهد شد. همچنین لوح سپاس به امضای استاندار خراسان رضوی به شهردار برتر اعطا خواهد شد. علاوه بر آن یک سکه بهار آزادی و اعزام به کنفرانس بین‌المللی ۱۴۰۳ با هزینه رویداد، اعطا خواهد شد. همچنین به جهت مشارکت مجموعه مدیریت شهری نیز یک لوح‌نشان افتخار نیز به رئیس شورای شهر منتخب به نمایندگی از مردم آن شهر اعطا خواهد شد.


معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی افزود: این رویداد بر اساس برنامه‌ریزی هیات داوری شرکت‌کنندگان در ۲۱ اسفندماه برگزار و اختتامیه نیز عصر پنجشنبه ۲۴ اسفندماه همزمان با گرامیداشت روز شهردار در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *